Tupakoitko tai käytätkö nikotiinipusseja? Hoida hampaasi näin

Mies pesee hampaat

Tupakka sisältää myrkkyä nimeltä nikotiini. Nikotiinia on myös nuuskassa ja nikotiinikorvaustuotteissa, kuten nikotiinipusseissa. Nuuskassa ja nikotiinipusseissa voi olla monta kertaa enemmän nikotiinia kuin yhdessä savukkeessa. 

Jos olet ostanut nikotiinipusseja ulkomailla (toivottavasti et kuitenkaan tuonut niitä mukanasi, sillä paljon nikotiinia sisältävien nikotiinipussien tuominen Suomeen ilman lääkärin reseptiä on laitonta), olet saattanut törmätä todella valtavia nikotiinimääriä sisältäviin nikotiinipusseihin. Yhdessä pussissa voi olla jopa 50 mg nikotiinia, mikä on 25 kertaa enemmän kuin monissa Suomessa myytävissä nikotiinipusseissa. On olemassa jopa 200 mg nikotiinia sisältäviä nikotiinipusseja, joissa on siis 100 kertaa enemmän nikotiinia kuin lähikauppasi nikotiinikorvaustuotteiden hyllyssä myytävissä nikotiinipusseissa. Suomessa saa myydä korkeintaan 4 mg nikotiinia sisältävää nikotiininuuskaa.

Nikotiininuuska on tarkoitettu käytettäväksi tupakointia lopetettaessa. Nikotiinikorvaushoito helpottaa vieroitusoireita savukoinnin lopettamisen jälkeen. Joidenkin viikkojen tai kuukausien jälkeen on tarkoitus luopua myös nikotiinikorvaustuotteista, olipa käyttänyt nikotiininuuskaa, -purukumia tai vaikka -sumutteita. 

Tupakointi ja nuuskan (sekä tavallisen nuuskan että nikotiininuuskan) käyttäminen näkyy suussa ja sen terveydessä. Lue tästä lisää siitä, miten nikotiiniriippuvaisen kannattaa hoitaa hampaitaan.

Tupakoinnin vaikutukset suun terveyteen

Tupakointi on yksi suurimmista riskitekijöistä suusairauksille. Terveydellisten haittojen lisäksi tupakointi aiheuttaa kosmeettisia haittoja. 

Tupakka uhkaa suun terveyttä, koska se aiheuttaa hapenpuutetta kudoksissa. Tupakointi heikentää suun puolustusjärjestelmää ja verenkiertoa, sekä hidastaa suun haavojen paranemista. Tupakoivalla henkilöllä on suuri riski sairastua suusyöpään tai hampaiden kiinnityskudossairauteen (eli parodontiittiin).  

Tupakointi lisää myös ientulehdusten riskiä. 

Tupakointi voi:

Myös nuuska on haitallista suun terveydelle. Nuuskassa on yli 2500 kemikaalia, joista noin 30 on syöpää aiheuttavia. Nuuskassa voi olla jopa 20 kertaa enemmän nikotiinia kuin savukkeessa, joten nuuskasta voi olla vieläkin vaikeampaa vieroittua. 

Vieroittumisen eteen nähty työ on kuitenkin kaiken vaivan arvoista, sillä nikotiini aiheuttaa vakavia riskejä terveydelle. Myös suosituimmat nikotiinipussit lisäävät muun muassa syöpäriskiä. 

Nuuskan käyttö voi vaikuttaa suun terveyteen:

Hoida hampaitasi näillä ohjeilla

Paras tapa parantaa hampaiden terveyttä on lopettaa tupakointi välittömästi. Myös tupakattomasta nuuskasta eli nikotiinipusseista kannattaa hankkiutua eroon mahdollisimman pian – nehän on tarkoitettu vain nikotiiniriippuvuudesta irrottautumiseen.

Samat hampaiden hoito-ohjeet koskevat kaikkia riippumatta siitä, polttavatko he tupakkaa (tai käyttävätkö he nikotiinikorvaustuotteita) vai ei. 

Tärkeintä on harjata hampaat kaksi kertaa päivässä hammastahnalla, mikä sisältää fluoria. Ennen harjausta on hyvä puhdistaa hampaiden välit hammaslangalla tai tarkoitusta varten suunnitelluilla harjoilla. Tällaisia hammasväliharjoja saa ainakin apteekista. Pyri siihen, että puhdistat hammasvälit ainakin kerran päivässä!

Kysy hammaslääkäriltäsi, kuinka usein sinun tulee käydä hammaslääkärissä ja hammashygienistillä. Noudata saamiasi ohjeita. On tärkeää, että hampaat tarkastetaan tarpeeksi usein.

Jos tupakointi on värjännyt hampaasi, voit antaa hammaslääkärin valkaista ne. Joutunet hoitamaan asian yksityisellä puolella. Varaudu siihen, ettei hampaiden valkaiseminen ole kovin halpaa. 

Voit huolehtia hampaistasi myös pureskelemalla ksylitolia sisältävää purkkaa jokaisen aterian jälkeen. Jos et pidä purukumien jauhamisesta, voit ostaa itsellesi ksylitolipastilleja sisältävän rasian lähimmästä ruokakaupastasi.

Hampaita ei ole hyvä altistaa jatkuvalle happohyökkäykselle. Tämän(kään) takia ei ole hyvä napostella kaiken aikaa jotain. Syö kunnon aamiainen, lounas ja päivällinen sekä 1–2 välipalaa välttääksesi karkkien ja muiden herkkujen napostelun. Silloin tällöin voit toki antaa itsellesi luvan herkutella, mutta karkkipäiviä ei ole tarkoitus pitää montaa viikossa. Tällaisesta kiittävät sekä hampaat että yleinen terveydentila. Makean syöminen lisää ylipainoriskiä, minkä lisäksi se saattaa pahentaa esimerkiksi kuukautiskipuja. Sokeripitoiset herkut voivat aiheuttaa myös vatsavaivoja ja iho-ongelmia. 

Sokeririippuvuudesta kärsii moni suomalainen. Siitäkin on mahdollista päästä eroon, kuten nikotiiniriippuvuudestakin. Sokeririippuvuudesta pääsemiseen ei ole oikotietä eikä korvaushoitoja, mutta onneksi on mahdollista löytää vertaistukea.