Miten suomalaisten rahankäyttötottumukset eroavat toisistaan?

Rahankäyttö

Mietimme toisinaan mihin tarvitsemme tätä kaikkea tavaraa? Onko kulutuskäyttäytymisemme lähtenyt käsistämme? Sukupolviemme eroihin voisimme hakea syitä historiasta, vanhemmat sukupolvet elivät elämää, jossa arki tarkoitti työntekoa kotitöissä, peltotöissä tai tehtaassa. He arvioivatkin nuorempaa sukupolvea osuvasti pullamössö-sukupolveksi. Tällä sukupolvella oli enemmän vapaa-aikaa käytössään. Vapaa-ajan kulutus oli uusi kulutusmuoto. Rahaa käytettiin nyt elokuvissa tai tansseissa käymiseen, musiikkiin, limpparijuomiin, tupakkaan tai permanentteihin.

Pullamössö-sukupolveksi sanotaan sukupolvea, joka on syntynyt 60-70-luvulla. Heidän vanhempansa olivat nähneet ja kokeneet sodan ajan niukkuuden. Sodan aikana oli puutetta kaikesta, ruuasta ja hienoista vaatteista puhumattakaan. Sellaista kulutuskulttuuria ei vielä ollut, mitä meillä tänä päivänä on. Siihen aikaan käteinen raha ja shekit olivat yleisinä maksuvälineitä. Työntekijän palkka maksettiin käteen tai palkkashekillä, joka vaihdettiin pankissa käteiseksi tai talletettiin tilille, josta sai virkailijan merkinnän pankkikirjaan. Luottoa pystyi saamaan paikallisesta lähikaupasta, jos olit luotettava vakioasiakas, tai tunsit kauppiaan henkilökohtaisesti.

Pullamössö-nuorista tuli nykyisen sukupolven vanhempia, joilla puolestaan oli kaikki mitä he toivoivat. Tv, elektroniikan viimeisintä huutoa oleva kännykkä, ammattitasoinen tietokone ja ohjelmistot, ulkomaan matkat, muotivaatteet maailman huipulta, kilpavarustelua vastaavat urheiluvälineet. Raha tienattiin nyt kirjoittamalla blogia, sosiaalisen median sisältöjä tai tekemällä videoita YouTubeen. Rahaa ja vapaa-aikaa oli enemmän kuin ikinä! Milleniaanit asettivat myös työlle enemmän odotuksia kuin koskaan. Elämyksellisyys, terveys ja hyvinvointi sekä yksilöllinen vapaus olivat tärkeitä kriteereitä, ei niinkään työntekemisen kautta tuleva taloudellinen vakaus tai turvallinen tulevaisuus, jonka aikaisempi sukupolvi oli antanut kuin tarjottimella. Edellinen sukupolvi seuraa kehitystä lähes paheksuvasti.

Mitä tämä kaikki sitten aiheutti rahankäytölle? Siinä missä aikaisemmin ahkeroitiin, ja saatiin tasan se mikä ansaittiin omalla työllä, tuhlasi seuraava sukupolvi omat ja toisten tienestit huvitteluun. Eikä parannusta asiaan tarjonnut tämä seuraavakaan sukupolvi. Kaikki menee mikä sisään tulee. Jos rahat loppuvat, saadaan kulutusluotoista lisää lainaa. Laina-aikojen pituudet kasvavat, koska pankit näkevät tässä elämän tyylin muutoksessa mahdollisuutensa. Maksutavat ovat monimuotoistuneet ja käteisen käyttö on jäänyt edellisen sukupolven käyttöön miltei kokonaan. Tilalle ovat tulleet maksukortit, kuka tahansa kunnon kansalainen saa luottoa helposti, myös etä- ja mobiilimaksaminen ovat tulleet jäädäkseen.

Elämäntyyli

Kallis elämäntyyli, jota tämä sukupolven edustajisto ylläpitää on onneksi alkanut menettää hohtoaan. Nyt vastapainoksi on tullut aitous, inhimillisyys ja ekologiset arvot. Uuden sukupolven vihreät arvot vaikuttavat hillitsevästi kuluttamiseen. 2000-luvulla syntyneet ovat jo niin valistuneita, että jättävät kulutusjuhlat. He saavat elämäänsä lisäarvoa yhteisöllisyydestä ja paikallisista elämyksistä. Vaalien ainutlaatuista luontoa.

Kulutuksen vähentämiseen on jopa kehitetty mobiilisovellus. Uusi kulutussuhtautuminen on hankala kysymys kansantalouden kannalta, mutta ympäristönmuutoksen kannalta kulutuksen vähentäminen on välttämätöntä. Tämä kuluttajakäyttäytymisen muutos ennustaa rahankäytön vähenemistä. Keskimäärin käytössä oleva rahasumma kuukaudessa on monelle pienempi kuin aiemmin. Moni myös hyväksyy ympäristön säästymisen perustelluksi syyn. Olemmeko palaamassa juurillemme? Pieniin yhteisöihin, kiertotalouksiin, paikallisuuden kulttuuriin?

Saamaan aikaan ostaminen on siirtynyt kivajalkakaupoista verkkoon. Perusostoksiin halutaan käyttää yhä vähemmän aikaa. Verkko-ostamiseen käytetty raha on lisääntynyt merkittävästi. Rahaa käytetään yhä monipuolisemmilla tavoilla ja kauppapaikkojen on pystyttävä vastaamaan muutokseen. Verkkokauppojen maksutavat ovatkin nyt merkittävä kilpailukeino. 

Siinä missä isoisä maksaa edelleen ostoksensa paikallisessa, kotia lähimmässä kaupassa käteisellä, maksaa lapsenlapsi ostoksensa verkkokauppaan Mobilepay:n avulla tai ostaa Klarna-tilin laskuun erämaksuna tai tilaa ruokaa mobiilisovelluksella bonuspisteitä kerryttäen. Tulevaisuudessa isoisäkin saattaa pystyä ostamaan lähikaupasta automaattisesti sirulukijalla, eikä maksutapahtuma enää ole kuin automaattinen veloitus kun poistut ostosten kanssa kauppaliikkeestä.